Jesteś tutaj:

Ubezpieczenia komunikacyjne: perspektywy rynku w 2008 roku

Paweł Kuczyński z portalu Ipolisa.pl mówi, że zmiany w niektórych regionach wprowadziła Uniqa, zmieniając zaszeregowanie stref, a PZU SA wprowadziło promocję.

Największy polski ubezpieczyciel kusi zniżką w wysokości 10 proc. zniżki dla klientów, którzy porzucą barwy konkurencji na rzecz PZU SA, natomiast klientom, którzy kupią pojazd pochodzący z importu przyznaje bonus w wysokości 20 proc. Paweł Kuczyński mówi, że zestawienie jego firmy nie uwzględnia tej promocji, ale po jej zastosowaniu oferta PZU SA staje się konkurencyjna. Korekty dokonane przez Uniqa były niewielkie i w porównywanych miejscowościach kilka złotych mniej za polisy OC płacą mieszkańcy Krosna, a przeciętnie o 5 proc. więcej kierowcy z Piaseczna.

Nowy rok rozpoczęła nowymi stawkami również Warta. Wprowadzone przez towarzystwo zmiany dotyczą głównie zmian cen dla wybranych marek pojazdów. Monika Nowakowska, rzecznik Warty mówi, że największe zniżki, nawet 20 proc. dotyczą marek luksusowych, takich jak Audi czy Mercedes.

Badanie portalu Ipolisa.pl nie obejmuje zyskującego na znaczeniu segmentu towarzystw prowadzących dystrybucję swoich produktów w systemie direct.

Paweł Zylm, prezes BRE Ubezpieczenia mówi, że w 2008 roku jego firma spodziewa się przede wszystkim wzrostu konkurencji na rynku direct. Gracze na rynku sprzedaży polis przez Internet i telefon są zgodni: należy się spodziewać kolejnych debiutów. Arkadiusz Lew-Kiedrowski, prezes Link4, mówi, że tym roku na ten rynek powinno wejść PZU SA.

Zarówno poprzedni jak i obecny zarząd największego polskiego towarzystwa podkreślał wielokrotnie, że uruchomienie kanału direct ma dla niego priorytetowe znaczenie. Zdaniem „Gazety Prawnej” jest szansa, że system dystrybucji przez Internet i telefon zostanie uruchomiony w tym roku. Spółki już działające w tym segmencie zdecydują się na rozszerzenie działalności. Przykładowo: Benefia ma ruszyć ze sprzedażą polis przez telefon w I kwartale tego roku. Swoje działania w tym segmencie chce zintensyfikować grupa Ergo Hestia, do tej pory sprzedająca polisy w systemie direct przez MTU.

Z kolei Brian Richards, dyrektor ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w Commercial Union, mówi, że jego firma spodziewa się, że udział sprzedaży w systemie direct wzrośnie z 2 proc. w połowie 2007 r. do co najmniej 5 proc. na koniec 2008 r.

Pojawia się pytanie o wpływ rosnącej konkurencji na ceny polis. Według danych Komisji Nadzoru Finansowego na polskim rynku istnieje dysproporcja poziomu szkodowości prostej (stosunku odszkodowań do składek) w OC pomiędzy osobami fizycznymi i przedsiębiorstwami. Dla tych ostatnich wynosi on 123 proc., a więc ponad dwa razy więcej niż w przypadku osób fizycznych (51 proc.). Błażej Szczerba, dyrektor biura obsługi flot w firmie brokerskiej MAK uważa, że oznacza to, iż duży i uzasadniony wzrost składek OC czeka przedsiębiorców.

Natomiast osoby fizyczne powinny liczyć się z nieznacznym wzrostem składek, bo potencjalne czynniki wzrostu, czyli fakt, że polisy OC w Polsce są jednymi z tańszych w Europie, oraz rosnąca szkodowość będą neutralizowane przez walkę konkurencyjną.

Paweł Kuczyński uważa, że zapowiadane przez Platformę Obywatelską zastąpienie podatku Religi tzw. systemem regresowym może spowodować kolejne obniżki w zakresie OC, ale tutaj towarzystwa poczekają z decyzją do ostatecznego rozstrzygnięcia rządu.

Powodów do zmartwienia nie powinni mieć również nabywcy polis AC.

Błażej Szczerba uważa, że skoro szkodowość prosta w ubezpieczeniu AC dla osób fizycznych nie przekracza 60 proc., a dla przedsiębiorstw 70 proc., to stawki AC powinny obniżyć się o ok. 10 proc..

Klienci powinni również skorzystać na tym, że towarzystwa konkurują ze sobą nie tylko ceną, ale również zakresem oferty. Błażej Szczerba spodziewa się w 2008 roku wzbogacania OC równymi dodatkowymi opcjami, jego zdaniem będzie także więcej wariantów AC.

( źródło: „Gazeta Prawna” z 4.01.2008 r. )

www.gu.com.pl

 

Dołącz do nas

Jesteś zainteresowany pracą w ubezpieczeniach, chcesz zostać agentem ubezpieczeniowym? 

Poprowadzimy Cię za rękę, zorganizujemy szkolenia, pokażemy jak zacząć
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

tel.: 609 527 959

 

Zapisz