1 listopada weszła w życie tzw. klauzula napraw, wprowadzona w życie ustawą z 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo własności przemysłowej. Od tego dnia można w pełni korzystać z wolnego rynku tzw. widocznych części zamiennych. Oznacza to, że producenci pojazdów nie będą już mogli uniemożliwiać innym firmom produkcji oraz importu np. części karoserii, lusterek, szyb, czy świateł przez zastrzeżenie ich wzorów.rn
– Swoboda produkowania widocznych części oznacza, że dopuszczone zostaną na rynek części, które nie będą gwarantowały bezpieczeństwa – mówi Jakub Faryś, z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Innego zdania są członkowie Koalicji na Rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych, w której skład wchodzą m.in. Federacja Konsumentów, ubezpieczyciele oraz niezależni sprzedawcy części i warsztaty.
Gazeta Prawna podkreśla, że prawdziwy problem będą mieli ci, którzy mieli stłuczkę i ubezpieczyciel wylicza im, ile mogą zapłacić za części. Wykorzystuje do tego systemy: Monex (firmy EurotaxGlass\’s) oraz Estimorph (firmy Audatex). Dają one możliwość wyboru części zamiennych w zależności od ich jakości i ceny. Efekty mogą być z punktu widzenia ubezpieczyciela fantastyczne. Przykładowe cztery elementy do VW golfa mogą według cen maksymalnych (części o jakości O) kosztować 1642 zł, a według minimalnych (P lub PJ, ale mogą to być też klasy Z) tylko 340 zł. Można też zastosować wariant pośredni, w których Monex i Estimorph podadzą tylko części klasy Q lub wybranej P. Niestety, jeśli decydujemy się na wypłatę na tzw. kosztorys, to jakie części zostaną nam przyznane, zależy od ubezpieczyciela.
W PZU, który kontroluje około 50 proc. rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, przy naprawie z OC komunikacyjnego aut do trzech lat firma będzie akceptowała oryginalne części z baz producentów lub generalnych importerów pojazdów.
– Dla pojazdów powyżej trzeciego roku maksymalny akceptowany przez PZU poziom cen wyznaczany jest w oparciu o części oryginalne – pochodzące zarówno od autoryzowanych, jak i nieautoryzowanych dystrybutorów oraz części o porównywalnej jakości z baz dostawców niezależnych – mówi Zbigniew Główka z Biura Likwidacji Szkód PZU.Wyjaśnia, że w pojazdach w wieku powyżej trzech do ośmiu lat Monex lub Estimorph wybiera część alternatywną o najlepszej jakości z dostępnych. Dopiero powyżej ośmiu lat systemy uwzględniają również najtańsze dostępne części, co oznacza, że w większości przypadków będą to nie części kategorii Q, ale tylko P.
źródło: Gazeta Prawna Nr 214, z dnia 05.11.2007