Jak pisze „Wall Street Journal Polska”, małe i średnie firmy są dla towarzystw ubezpieczeniowych najcenniejszymi klientami. Gazeta dotarła do przeprowadzonych w kwietniu tego roku badań firmy Qualifact, w których jedna trzecia przedsiębiorstw zadeklarowała, że współpracuje z jednym i tym samym ubezpieczycielem od 8 do 12 lat. Z kolei w przypadku przeszło 20 proc. firm, okres ten przekracza 12 lat.
Marek Baran, rzecznik Allianz mówi, że klienci MSP są w ocenie towarzystwa zdecydowanie bardziej lojalni niż np. klienci korporacyjni, ponieważ w większości obsługują ich wyłączni agenci Allianz, co pozwala budować bardziej długotrwałe relacje. Co więcej, przy nawiązaniu współpracy z towarzystwem firmy te najczęściej wykupują nie jedną, a kilka polis jednocześnie. Damian Andruszkiewicz, dyrektor Biura Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Hestii mówi, że oferta towarzystw dla MSP bazuje w Polsce na ubezpieczeniach pakietowych. Andruszkiewicz dodaje, że większość firm z tego sektora korzysta właśnie w takich rozwiązań.
W takiej sytuacji zażarta rywalizacja towarzystw o rynek małych firm nie jest zaskoczeniem. Walka konkurencyjna ubezpieczycieli obejmuje zarówno cenę jak i zakres proponowanych ubezpieczeń. Marek Baran zauważa, że ceny usług dla małych firm systematycznie maleją. „WSJ Polska” zwraca uwagę, że w przypadku zakresu ubezpieczenia, spora grupa ubezpieczycieli dysponuje specjalnymi pakietami „skrojonymi na miarę” dla popularnych „misiów”. Występują nawet osobne pakiety dla poszczególnych branż. Rafał Klepuszewski z Commercial Union Polska TUO mówi, że dla szczególnych rodzajów prowadzonej działalności jego towarzystwo dedykuje pakiety branżowe: pakiet farmaceuty, pakiet wspólnoty mieszkaniowej, pakiet autodealera. Gazeta zauważa, że podobną ofertę proponuje PZU SA. Są to pakiety m.in. dla branży hotelarskiej i farmaceutycznej.
„WSJ Polska” wskazuje, że coraz lepsze oferty dla małych i średnich przedsiębiorstw są dobrą inwestycją towarzystw. Gazeta podkreśla, że popularne „misie” oprócz tego, że są klientami lojalnymi to dodatkowo również bardzo zyskownymi. Zdaniem przedstawicieli Allianz obecna wartość rynku polis dla MSP wynosi ok. 1 mld zł. Z kolei roczny przyrost tego rynku notuje poziom ok. 15 proc., czyli o połowę szybciej niż cały rynek majątkowy.
„WSJ Polska” pisze, że szacunki PZU SA są jeszcze bardziej optymistyczne. rnrnKatarzyna Bem, dyrektor ds. Produktów Pozakomunikacyjnych MSP z Biura Zarządzania Produktami PZU SA, mówi, że MSP wydają na ubezpieczenia ok. 1,5 mld zł. Przedstawicielka największego polskiego towarzystwa szacuje, że łączna wartość składki z tytułu polis wystawianych dla małych i średnich przedsiębiorstw może wzrastać rocznie o ok. 20 proc.
Zdaniem gazety, brak przesłanek do zakończenia rywalizacji ubezpieczycieli o rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Według ekspertów branży ubezpieczeniowej można wręcz spodziewać się jej zaostrzenia. Powód ? Ogromny potencjał tego rynku. Rzecznik Allianz mówi, że w chwili obecnej ubezpiecza się mniej niż połowa spośród ponad miliona aktywnych firm zaliczanych do segmentu MSP. Z kolei Katarzyna Bem mówi, że gdyby polisy wykupywały wszystkie przedsiębiorstwa, składka z tego segmentu mogłaby wzrosnąć o kolejne 0,5 – 1 mld i wynosić 2 – 2,5 mld zł. „WSJ Polska” konkluduje, że towarzystwa mogą więc rocznie zbierać dzięki małym przedsiębiorstwom nawet 300 mln zł nowej składki.
( źródło: „WSJ Polska” z 9.05.2008 r. )