W każdej większej aglomeracji są miejsca uznawane za szczególnie niebezpieczne, w których często dochodzi do wypadków i kolizji. – wynika z danych zgromadzonych przez STU Ergo Hestia.
Według raportów szkodowych ubezpieczyciela, najniebezpieczniejszą ulicą w Polsce są Aleje Jerozolimskie w Warszawie. Aż 3% spośród wszystkich 12 506 zdarzeń zarejestrowanych przez Ergo Hestię w stolicy miało miejsce właśnie tam. Stosunkowo wiele kolizji wydarzyło się również na ul. Puławskiej (2%) oraz na alei Jana Pawła II (1%).
Dane ubezpieczyciela wskazują, że zdecydowanie najwięcej wypadków i kolizji zarejestrowano w Warszawie. Jednak w każdym większym mieście jest sporo niebezpiecznych miejsc. Ulica Grunwaldzka w Gdańsku, aleja Wojska Polskiego w Szczecinie oraz ulica Głogowska w Poznaniu to miejsca, w których wyjątkowo często dochodzi do zdarzeń drogowych.
– Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej do kolizji dochodzi m.in. z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu lub nieprawidłowej zmiany pasa ruchu – mówi Filip Nerc, zastępca dyrektora Biura Likwidacji Szkód – Likwidacja Ergo Hestii. – Wśród przyczyn można również wymienić niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze oraz rutynę, zmęczenie i nieuwagę kierowców – dodaje.
Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo stłuczki?
Przestrzeganie przepisów to podstawa. Warto jednak, poza przepisową jazdą, pamiętać o elementarnych zasadach zwiększających nasze bezpieczeństwo na drodze. Na co zwracać uwagę jeżdżąc po mieście – radzi Michał Kościuszko, utytułowany rajdowiec i ekspert bezpiecznej jazdy:
1. Do wielu wypadków dochodzi w trakcie zmiany pasa ruchu. Przed wykonaniem manewru upewnij się, że w pobliżu nie znajdują się inne pojazdy. Wykonuj płynne ruchy kierownicą i delikatnie wciskaj pedał gazu. Pamiętaj o prawidłowej pozycji rąk na kierownicy.
2. Wielu kierowców na co dzień jeździ bez pasażerów. Pamiętaj, że każdy pasażer zwiększa wagę auta. Dodatkowa waga to dłuższy proces hamowania i inna przyczepność.
3. W przypadku poślizgu na zakręcie nie wciskaj gwałtownie gazu. Dodaj go wychodząc z zakrętu. Ostrożnie używaj hamulca, aby zachować przyczepność tylnej osi.
4. Trzymanie kierownicy – Jazda na wprost: obie ręce na kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia.” Skręt w prawo: lewa ręka prowadzi, prawa odbiera kierownicę. Skręt w lewo: prawa ręka jest prowadząca, lewa odbiera kierownicę.
5. Pamiętaj o właściwej pozycji za kierownicą – Fotel ustaw wystarczająco blisko kierownicy. Plecy powinny dotykać oparcia fotela. Ręce oraz lewa noga na sprzęgle nie powinny być wyprostowane.
6. Ostre hamowanie z ABS – Wciśnij sprzęgło i hamulec jednocześnie. Trzymaj wciśnięte pedały aż do zatrzymania. Unikaj zbyt mocnych skrętów. Kontroluj sytuację za pojazdem.
Bez ABS – Wciśnij sprzęgło i hamuj pulsacyjnie. Wymijając przeszkodę puść hamulec aż do zakończenia mijania. Kontroluj sytuację za pojazdem.
www.gu.com.pl