Kilkudziesięciu studentów akademii sztuk pięknych z całego kraju projektuje w Gdańsku model samochodu z napędem elektrycznym. Już w wakacje pojawi się jego prototyp. Ergo Hestia jest głównym sponsorem projektu.

Ponad 25 studentów z polskich uczelni artystycznych przyjechało do Gdańska pracować nad projektem samochodu przyszłości. Podzieleni na grupy, pod okiem specjalistów m.in. z gdańskiej ASP i z zespołu projektowego marki Jaguar, najpierw szkicowali projekty samochodów przyszłości, po czym przystąpili do tworzenia glinianych modeli pojazdów. Korzystali między innymi ze specjalnie zaprojektowanych na potrzeby warsztatów przyrządów wyznaczających osie symetrii, czy specjalistycznych narzędzi do rzeźbienia modelu. – Zdecydowaliśmy się na konstrukcję samochodu z napędem elektrycznym dlatego, że ekologia jest kwestią współcześnie bardzo ważną. Ci młodzi ludzie w swojej przyszłej pracy być może będą musieli zmierzyć się z projektami ekologicznymi. Nasz projekt ma być ich pierwszym doświadczeniem w tej dziedzinie – wyjaśnia prof. Jacek Popek z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, pomysłodawca projektu.

Ergo Hestia została głównym sponsorem inicjatywy. Nie tylko jednak z powodu stałej współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. – Chcemy być też na bieżąco z tendencjami na rynku komunikacyjnym i wiedzieć, jak dostosowywać naszą ofertę ubezpieczeniową do pojawiających się na nim nowości – wyjaśnia Wojciech Wężyk z Ergo Hestii.

W ciągu pierwszych dni warsztatów studenci stworzyli projekty karoserii pojazdu. Wiosną przyszłego roku zostanie wybrany najlepszy zdaniem zawodowych projektantów model, a w lipcu prototyp samochodu na prąd wyjedzie na trójmiejskie drogi.

Jak ubezpiecza się samochód elektryczny?

Zważywszy, że eksploatacja auta elektrycznego jest kilkanaście razy tańsza niż w przypadku tradycyjnych samochodów, a przy tym auto nie ma negatywnego wpływu na środowisko naturalne, jego popularność będzie rosła. I tak, w Niemczech do 2012 roku planowane jest, by pojazdy napędzane elektrycznością stanowiły aż 10% całego rynku samochodowego. Auta, które opuszczą pruszkowską fabrykę, najprawdopodobniej pojawią się na razie głównie w stolicy. Niewykluczone jednak, że dzięki rozwinięciu infrastruktury dla samochodów elektrycznych, staną się one codziennością na naszych drogach. A to wyzwanie nie tylko dla specjalistów z branży motoryzacyjnej, ale także ubezpieczeniowej.

Na razie taryfa OC nie jest dostosowana do pojazdów z silnikiem elektrycznym, ponieważ bazuje na pojemnościach silnika, a w przypadku silników elektrycznych takiej danej nie posiadamy. W związku z tym, że samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, ubezpieczyciele będą musieli zmierzyć się z tym zagadnieniem. Oznacza to rozszerzenie taryfy o kryterium odpowiednie dla silników elektrycznych. W przypadku AC nie ma takiego problemu, ponieważ jednym z podstawowych kryteriów jest wartość pojazdu – mówi Joanna Kotłowska z Biura Ubezpieczeń Indywidualnych Ergo Hestii.

Na tę chwilę, w przypadku wyliczenia orientacyjnej składki, eksperci muszą korzystać z zamienników i powoływać się na podobieństwa samochodów elektrycznych do już istniejących. I tak na przykład wyliczenie składki dla samochodu elektrycznego Mitsubishi i-Miev z 2009 r. o wartości około 150 tys. zł dokonuje się w oparciu o jego benzynowy odpowiednik – model Colt o pojemności silnika 1,3 (bo ma najwięcej wersji).

Przy obliczaniu składki dla auta przyszłości Ergo Hestia bierze pod uwagę:

– wiek,

– płeć,

– wykonywany zawód posiadacza auta,

– region, w którym zarejestrowane jest auto.

Dodatkowo, przy ubezpieczeniu Autocasco niezbędne do obliczenia składki są:

– wartość pojazdu,

– okres eksploatacji,

– posiadanie dziecka,

– posiadanie OC tego samego pojazdu,

– a także okres posiadania prawa jazdy,

– oraz zakres ochrony.

Na wysokość składki zarówno ubezpieczenia AC jak i OC wpływ ma także:

– przebieg ubezpieczenia,

– wariant (ubezpieczenie samodzielne lub w pakiecie),

– oraz forma płatności (jednorazowo lub w ratach).

Specjaliści Ergo Hestii już dzisiaj podają przybliżone wysokości składek dla samochodu Re-volt o wartości 60.000 zł. w pakiecie Hestia 7. W przybliżeniu, składka na OC będzie wynosiła 370zł, a za ubezpieczenie AC/KR – 2.029zł.*

Dla modelu Mitsubishi i-Miev za OC klient zapłaci około 427zł, a za AC/KR 4.230 zł.*

* Przy założeniu, że właścicielem auta jest 44-leni nauczyciel z Warszawy, ojciec 12-letniego dziecka. Dodatkowe założenia to: zniesiony udział własny, wprowadzona konsumpcja sumy ubezpieczenia, serwisowy wariant likwidacji szkód oraz płatność jednorazowa.

www.gu.com.pl

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *