piątek, 13 kwiecień 2007

Komisja Nadzoru Finansowego przygląda się ochronie praw klienta przy sprzedaży polis przez telefon i Internet. Podsumowanie kontroli ma być gotowe w pierwszym tygodniu czerwca – informuje „Rzeczpospolita”. Zapytany przez „Rzeczpospolitą\" Sławomir Peszkowski dyrektor Departamentu Ochrony Klientów w Komisji Nadzoru Finansowego powiedział, że przedmiotem kontroli jest wypełnianie przez firmy obowiązków informacyjnych związanych ze sprzedażą direct . Wyjaśniał, że w sprzedaży bezpośredniej mogą uczestniczyć różni pośrednicy pracujący dla kilku ubezpieczycieli. Ważne więc, żeby klient dokładnie wiedział, w którym z towarzystw kupuje polisę.

Jest to bardzo istotne przy ewentualnym wypadku i dochodzeniu odszkodowania. Klient ma wówczas prawo przejrzenia dokumentacji zbieranej przez ubezpieczyciela w jego sprawie. – Ważne jest zatem, w jaki sposób firma umożliwia mu do nich dostęp i jak o tym informuje – powiedział „Rzeczpospolitej” dyrektor Peszkowski.

Sprzedaż ubezpieczeń w systemie direct zyskuje w Polsce coraz większą popularność, choć na razie na tle całego rynku jest niewielka. W ten sposób oferowane są przede wszystkim polisy komunikacyjne. W ostatnich miesiącach uruchomionych zostało pięć nowych projektów tego typu. Do największych towarzystw sprzedających przez telefon lub Internet należą: Link4, MTU, Benefia, Axa, Allianz oraz BRE Ubezpieczenia. Plany rozszerzenia oferty w sieci mają również Warta i Generali. Wzorem dla ubezpieczycieli stawiających na sprzedaż direct jest Wielka Brytania, w której już połowa polis komunikacyjnych kupowana jest przez telefon lub internet. Z kolei w Polsce według prognoz w ciągu kilku lat w sieci sprzedawanych będzie 15 procent polis.

W połowie 2005 roku miała miejsce pierwsza kontrola sprzedaży polis przez internet. Nie stwierdzono wówczas rażących naruszeń interesów konsumentów, kontrolerzy nadzoru wykryli jednak kilka nieprawidłowości. Dotyczyły one m.in. właśnie obowiązków informacyjnych. W wielu przypadkach ważne informacje firmy umieszczały w trudno dostępnych miejscach strony internetowej, gdzie klientowi trudno było je odnaleźć. Ponadto w większości badanych stron WWW nie zamieszczono informacji o szczególnych zagrożeniach wynikających z zakupu polis w sieci.

Przedmiotem odrębnej kontroli KNF jest sposób likwidację szkód przez towarzystwa z tytułu komunikacyjnych polis OC. Większość kierowców, wybierając tę polisę, decyduje się na najtańszą ofertę, tymczasem świadczenie z OC otrzymuje nie ten, kto je wykupił, lecz osoby poszkodowane przez niego w wypadku drogowym. Zainteresowanie nadzoru budzi m.in. sprawa obcinania przez ubezpieczycieli części odszkodowań z OC uzasadnianego możliwością naprawy auta częściami z nieautoryzowanych serwisów.

( źródło: „Rzeczpospolita” z 13.04.2007 r. )

www.gu.com.pl

 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *