W ostatnich latach spotykamy się z rosnącym zainteresowaniem ze strony towarzystw ubezpieczeniowych sprzedażą ubezpieczeń na rzecz sektora małych i średnich przedsiebiorstw. Ten segment rynku stanowi dla ubezpieczycieli coraz bardziej liczące się źródło dochodów, a atrakcyjne oferty pomagają sprostać większym wymaganiom samych klientów. Wiele firm ubezpieczeniowych przygotowuje propozycje przeznaczone jedynie dla tej grupy klientów.

Aby wybrać najodpowiedniejszą dla danej branży ofertę należy skorzystać z porady eksperta, który dysponuje odpowiednią wiedzą i potrafi wybrać to, co najlepsze. Na polskim rynku ubezpieczeń, rolę taką pełnią multiagencje oraz brokerzy ubezpieczeniowi, „posiadający” oferty wielu ubezpieczycieli i mający jednocześnie możliwość przygotowania oraz wynegocjowania korzystnych warunków ubezpieczenia. Należy wziąć pod uwagę to, iż działające na polskim rynku większe firmy są głównie domeną brokerów, często zresztą zagranicznych. Jeśli zaś chodzi o sektor MSP, to tutaj większa rolę odgrywają agenci, a zwłaszcza multiagenci.

W przypadku dominujących na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych mamy obecnie kilka możliwości. Przy konstruowaniu, a następnie wyborze oferty, bierze się pod uwagę zwłaszcza charakter działalności ubezpieczającego się przedsiębiorcy. Ważna jest również ilość posiadanych przez niego pojazdów. Jeśli przedsiębiorca dysponuje nie więcej niż pięcioma maszynami, może liczyć na standardowe taryfy i warunki. Powyżej, np. 10 aut, dostanie od zniżki za produkty flotowe. W takim przypadku multiagencja lub broker są często w stanie wynegocjować indywidualne „bonusy” dla swojego klienta. Przy większej ilości pojazdów, np. powyżej 15, zakład ubezpieczeń skalkuluje specjalną taryfę, wprowadzając jednocześnie szczególne warunki ubezpieczenia, które uatrakcyjnią ofertę i ułatwią procedurę likwidacji ewentualnych szkód.

Klient może zdecydować się na dowolny zakres ubezpieczenia albo wykupić jedynie obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdów, ewentualnie wraz z ubezpieczeniem Auto Casco (AC). Może też zapewnić swojej firmie pełny komfort i zabezpieczenie, wykupując pakiet, zawierający OC, AC, Assistance, następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW) i ubezpieczenie ochrony prawnej. Zarówno ubezpieczenie Assistance, jak i ochrona prawna, wcześniej niedoceniane, czy wręcz nie znane na naszym rynku, cieszą się obecnie coraz większym zainteresowanie wśród przedsiębiorców, a także osób prywatnych.

Wybór oferty zależy przede wszystkim od wieku, posiadanych przez nas pojazdów. Wiele większych przedsiębiorstw ubezpiecza swoje samochody jedynie w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC, biorąc na siebie ryzyko kosztów powstałych w przypadku szkody z AC. Mniejsze przedsiębiorstwa, z racji mniejszej liczby pojazdów, znajdujących się w ich posiadaniu, a wiec większego ryzyka powstania szkody przekraczającej wartość płaconej składki, wolą jednak skorzystać z dobrodziejstw oferowanych przez ubezpieczycieli i ubezpieczyć swoje auta w pełniejszym zakresie, obejmującym również AC.

Istotny jest również zakres ochrony ubezpieczenia Auto Casco. Obecnie zakłady ubezpieczeń oferują bardzo szeroki wachlarz opcji i wariantów, uzupełniających podstawowy zakres ochrony, którą zapewnia ubezpieczenie. Jest, więc szansa, że pakiet obejmie odpowiedzialnością szkody powstałe zarówno na terenie naszego kraju, jak i całej Europy. Mając, np. firmę handlową, w której zazwyczaj dysponujemy sporą ilością pojazdów, powodujących znaczną ilość szkód, możemy także wykupić opcję samochodu zastępczego, z którego mamy prawo skorzystać w okresie kilku lub kilkunastu dni technologicznego czasu naprawy, któregoś z ubezpieczonych pojazdów.

Posiadając nowe samochody, z okresem eksploatacji do 6-7 lat, można liczyć na najszerszy zakres ochrony. W zależności od sposobu zakupu pojazdu, tj. w formie leasingu, kredytu, czy też za gotówkę, możemy wybrać jedną z ofert ubezpieczeń pakietowych, oferowanych obecnie przez firmy leasingowe, dealerów, od których nabywamy nowe auto, bądź ze standardowej oferty agenta. Właściwy wybór powinien zależeć od jakości każdej z tych ofert, zarówno odnośnie do ceny za ubezpieczenie (składki), jak i warunków oraz zakresu ubezpieczenia. W takim wypadku wybór często pada na ofertę salonu dealeskiego, bądź towarzystwa leasingowego, dysponujących propozycjami wynegocjowanymi dla całej masy aut i klientów, co rzutuje, m.in. na cenę pojedynczego ubezpieczenia.

Małgorzata Duchna

 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *