Zdaniem Wojciecha Rabieja, szef porównywarki ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl, na notowany od półtora roku wzrost cen ubezpieczeń komunikacyjnych mają wpływ różne czynniki. Obok ostrej wojny cenowej, wzrostu obowiązkowej składki na UFG i tegorocznych anomalii pogodowych towarzystwom od kilku lat nie sprzyjają regulacje prawne.

– Chodzi tutaj głównie o zmiany wymuszające uwzględnienie VAT w odszkodowaniach dla osób fizycznych, zadośćuczynienia oraz wypłacanie świadczeń z OC bliskim kierowcy. – wymienia ekspert.

Rabiej przypomina, że w 2009 r. ubezpieczyciele dołożyli 9 zł do każdych 100 zł składki z polis komunikacyjnych. – A ponieważ w 2010 r. ta kwota z pewnością będzie jeszcze wyższa, szacuję, że znacznie przekroczy 10 zł, w 2011 r. musimy liczyć się z kolejnymi podwyżkami. – przewiduje.

Z obserwacji porównywarki wynika, podwyżki zaczęły się już w połowie ubiegłego roku. W ocenie rankomat.pl, w związku ze wzrostem cen powstał chaos, który wynika z kilku czynników.rnrn- Po pierwsze, wzrost cen nie ma charakteru skokowego, bo towarzystwa podnoszą ceny bardzo powoli, aby jak najdłużej być dostrzegalnym na rynku i stracić jak najmniej klientów. Poza tym ubezpieczyciele różnie traktują różne grupy kierowców – ceny dla niektórych rosną w minimalnym stopniu, co odbija się na innych. Każdy z nas kupuje też polisę w innym momencie roku, więc część z nas zostanie niemile zaskoczona dopiero za jakiś czas. Do tego niezliczona ilość promocji zaciemnia prawdziwy obraz rynku i skalę podwyżek. W efekcie żaden kierowca nie może być pewien, że polisa, którą miał w zeszłym roku, także w tym roku jest najlepszą dostępną na rynku lub tego, że ubezpieczyciel znajomego, który jeździ takim samym autem, zaoferuje dobrą, niedrogą polisę także nam. – wylicza Wojciech Rabiej.

Szef porównywarki twierdzi również, że w pierwszym półroczu 2011 r. niektóre towarzystwa podniosą ceny OC i AC o ponad 20%, a w skali całego roku nawet o 30%. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?

– Dotychczas niewiele o tym mówiono, ale czynnikiem, który w ostatnich kilku latach mocno uderzył w ubezpieczycieli są regulacje prawne. Po pierwsze, od 2007 r. towarzystwa muszą uwzględniać 22% podatku VAT przy wypłacie odszkodowania osobom fizycznym. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy, który stwierdził, że podatek VAT jest jednym z elementów składających się na całość odszkodowania wypłacanego w ramach OC. – tłumaczy Rabiej. – W związku z koniecznością dostosowania się do zalecenia sądu, towarzystwa nie dość, że musiały zwiększyć wysokość odszkodowania wypłacanego swoim klientom na podstawie kosztorysów, to również zostały zobligowane do zwrócenia VAT-u tym, którzy mieli wypadek jeszcze przed wyrokiem SN. Wzrost wysokości odszkodowań o 22% to niemało, ale wojna cenowa między ubezpieczycielami była tak silna, że nie przerzucono od razu obciążeń na kierowców. Dzieje się to dopiero teraz. A do tego VAT ma wzrosnąć z 22% do 23%. – przypomina.

Zdaniem eksperta, do łańcucha regulacji prawnych, które przyczynią się do kolejnych podwyżek cen polis komunikacyjnych w nadchodzącym roku, należy dodać też kwoty wypłacanych zadośćuczynień. Wojciech Rabiej podkreśla, że coraz więcej Polaków jest świadomych, że jeżeli w trakcie wypadku nastąpiło uszkodzenie ciała lub pogorszenie stanu zdrowia, to w takiej sytuacji można domagać się od ubezpieczyciela nie tylko wypłaty odszkodowania, ale też zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

– Co więcej, w wyniku nowelizacji kodeksu cywilnego z sierpnia 2008 r., w przypadku śmierci kierowcy i posiadacza OC, o wypłatę świadczenia z OC mogą domagać się najbliżsi członkowie rodziny zmarłego kierowcy. Chociaż z reguły takie sprawy kończą się w sądzie, to najbliżsi wcale nie są na straconej pozycji i niejednokrotnie kończy się to wypłatą z kasy ubezpieczyciela na rzecz poszkodowanej rodziny. – zaznacza ekspert.

Szef rankomat.pl zwraca uwagę, że nie można również zapominać o konieczności dostosowania się polskich regulacji ubezpieczeniowych do regulacji unijnych i wzroście sum gwarancyjnych w związku z tym.

– Jeśli przeanalizujemy wszystkie wymienione przyczyny prawne, dojdziemy do wniosku, że w ostatnich latach wartość wypłacanych odszkodowań w ramach OC i AC musiała mocno pójść w górę. Jednocześnie jednak patrząc na tzw. drugą stronę medalu, czyli na ceny polis, dostrzeżemy, że dotychczas nie wzrosły one na tyle, żeby pokryć wypłaty. Na podwyżki cen polis przyszła pora teraz. I nic w tym dziwnego… prędzej czy później musiało to mieć miejsce. Jedyne, co mogą zrobić kierowcy, to zacząć poszukiwać lepszych zakresów w lepszych cenach. – prognozuje Wojciech Rabiej.

www.gu.com.pl

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *