czwartek, 17 maj 2007
Możliwość kupna i sprzedaży internetowej przybiera charakter masowy. Coraz większym zainteresowaniem firm oraz ich klientów cieszą się transakcje dokonywane za pośrednictwem portali internetowych. Dzięki nim i ich współpracy z przedsiębiorstwami mamy możliwość szybkiego dostępu do informacji o produkcie, co często prowadzi do jego zakupu w wygodnej dla nas formie. W gronie wykorzystujących internet jako kanał informacji i sprzedaży nie brakuje również towarzystw ubezpieczeniowych.
Wykorzystują one potencjał internetu w pierwszej kolejności do zaoferowania pełnej informacji na temat dostępnych ofert. Bardziej rozbudowane witryny umożliwiają kontakt z agentem ubezpieczeniowym i obliczenie przybliżonych składek. Stąd już niedaleka droga do zawarcia transakcji online.
Taka opcja znajduje się w ofercie zarówno towarzystw ubezpieczeniowych ( na stronach www, bądź w ramach bancassurance ), jak i multiagencje ubezpieczeniowe – portale internetowe, które przy współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi rozwijają swoją ofertę sprzedażową. I tak np. „Supermarket ubezpieczeń komunikacyjnych” dostępny dla klientów mBanku, oferuje produkty towarzystw: HDI Asekuracja, Benefia, Go! Direct oraz BRE Ubezpieczenia. Portal Ubezpieczeniaonline.pl (www.ubezpieczeniaonline.pl) umożliwia zakup ubezpieczeń zdrowotnych firm: TU Cigna STU, TU Compensa S.A., Signal Iduna, TU Inter Polska, IHI czy Inter Global. Serwis Wygodnie.pl (www.wygodnie.pl) oferuje produkty TU Ergo Hestia (ubezpieczenia mieszkania/domu, w podróży, NNW, komunikacyjne, OC w życiu prywatnym oraz ubezpieczenie na życie) czy Benefia (ubezpieczenia komunikacyjne). rnrnCoraz większe zainteresowanie ubezpieczycieli klientów nabywaniem produktów i usług za pośrednictwem internetu spotkało się z żywą reakcją towarzystw.
Do niedawna ten kanał sprzedaży był najczęściej wykorzystywany w sektorze ubezpieczeń turystycznych, obecnie zaś klienci mogą dokonywać wyboru z bogatej gamy ofert ubezpieczeń: komunikacyjnych, odpowiedzialności cywilnej, NNW, a nawet ubezpieczeń na życie. TU Compensa Życie oferuje Ubezpieczenie spłaty kredytu hipotecznego dla klientów mBanku, TU na Życie Warta S.A. – Indywidualne Ubezpieczenie na Życie i Dożycie – „XXI” INTERNET, Indywidualne Ubezpieczenie Terminowe na Życie INTERNET, Indywidualne Ubezpieczenie Inwestycyjne INTERNET).
Dodatkowo zawarcie umowy ubezpieczenia na życie drogą internetową jest nagradzane przez Wartę 10% zniżką, natomiast w przypadku polisy inwestycyjnej – zwiększoną o 15% alokacją składki w pierwszym roku trwania umowy.
Swoją ofertę zakupu online posiada także Generali Życie T.U. S.A. Towarzystwo oferuje za pośrednictwem mBanku ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym „LeoLife”. Dalej mamy Groupe Previor (Terminowe ubezpieczenie na życie „MiniMax”, Ubezpieczenie emerytalne „Prevoir Kapitał”). Dużą część oferty w kanale sprzedaży online stanowią ubezpieczenia majątkowe. Za pośrednictwem serwisu Allianz Direct TU Allianz Polska oferuje sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, Ochrony Prawnej, Assistance, NNW), a także ubezpieczenie w podróży Globtroter Direct. AIG Polska oferuje z kolei ubezpieczenie kart płatniczych klientów mBanku „Pakiet Bezpieczna Karta”.
AXA Polska posiada w ofercie możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego za pośrednictwem komunikatora internetowego Skype (nie jest to jednak „właściwa” sprzedaż przez internet). W ofercie TU Benefia znajdziemy ubezpieczenie mieszkań/domów „eDom” (wraz z home assistance i medical assistance), turystyczne „eVoyage” oraz komunikacyjne „eMoto”: OC, AC, NNW, Assistance. BRE Ubezpieczenia oferuje klientom mBanku ubezpieczenia komunikacyjne OC, AC, NNW i Assistance. Jednostką TUiR Cigna STU S.A. prowadzącą sprzedaż drogą internetową jest I Oddział Warszawa. Oferuje on klientom ubezpieczenie OC osób fizycznych w życiu prywatnym, ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą Cigna Bon Voyage, ubezpieczenie OC medycznego personelu pomocniczego, pielęgniarek i położnych, właścicieli aptek, aptekarzy i techników farmacji oraz ubezpieczenie zachorowania na raka piersi „Amazonka”.
Elvia sprzedaje ubezpieczenia podróżnych: Elvia Podróże, Elvia Woda, Elvia Góry, Elvia Praca oraz Elvia Biznes. W ofercie online STU Ergo Hestia znajdziemy: ubezpieczenie domów i mieszkań, turystyczne „Hestia Podróże”, OC osób fizycznych w życiu prywatnym oraz NNW. Wykorzystując własną stronę www oraz za pośrednictwem mBanku Generali Polska oferuje: ubezpieczenie podróżne „Lew Podróżnik”, ubezpieczenie mieszkania/domu, domu w budowie, a także NNW – trwałe inwalidztwo. Ubezpieczenia komunikacyjne sprzedają za pośrednictwem internetu także Link4 (OC, AC, NNW, Assistance „Pomoc 24”; przy zakupie polisy przez Internet klienci otrzymują 10% zniżki) oraz MTU S.A. („Mój samochód”: OC, AC, NNW, Assistance, pakiet „Moje cztery kółka”). Dodatkowo w ofercie MTU S.A. można skorzystać z ubezpieczenia mieszkań/domów „Mój dom”, pakietu „Moje cztery kąty”.
Z kolei TU Signal Iduna stawia na ubezpieczenia zdrowotne oraz podróżne: Signal Iduna Travel, Signal Iduna Ski, NNW RP, Signal Iduna Cudzoziemcy, Signal Iduna Travel + KR.
Szeroką ofertę online w „majątku” posiada TUiR Warta S.A. Są to: ubezpieczenie komunikacyjne „Warta Moto – Assistance”, turystyczne „Warta Travel”, mieszkań i domów „Warta Mieszkanie” oraz ubezpieczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw „Warta MiŚ”.
Z kolei PZU S.A. oferuje za pośrednictwem Banku Inteligo ubezpieczenia mieszkania, budynków i lokali mieszkalnych osób fizycznych, mienia firmy „PZU Partner – Minimum”, turystycznego „Wojażer”, OC w życiu prywatnym, NNW, Kompleksowe ubezpieczenie rowerzysty „Bezpieczny rowerzysta” oraz OC właścicieli pojazdów mechanicznych.
Jak widać, oferta internetowa towarzystw ubezpieczeniowych jest bogata. Perspektywa rozwoju usługi sprzedaży online jest obiecująca ze względu na coraz większy dostęp klientów do sieci. Transakcją jest bezpieczna, podobnie jak korzystanie z konta bankowego za pośrednictwem internetu. Warto przypomnieć, iż wspomniana usługa jest dostępna od dawna i dzisiaj banki z powodzeniem poszerzają ofertę sprzedaży swoich produktów za pośrednictwem witryn internetowych.
Prawidłowy przebieg całego procesu sprzedaży polis ubezpieczeniowych monitoruje Komisja Nadzoru Finansowego, która przygląda się ochronie praw klienta przy sprzedaży polis m. in. w systemie direct. KNF sprawdza też odrębnie, w jaki sposób towarzystwa ubezpieczeniowe prowadzą likwidację szkód z komunikacyjnych polis OC. Na stronie www.knuife.gov.pl dostępny jest raport z 2005 roku „Sprzedaż ubezpieczeń przez Internet. Uprawnienia konsumenta – regulacje prawne a praktyka rynkowa”, w obszarze regulacji prawnej oraz oceny praktyki rynkowej sprzedaży ubezpieczeń przez internet. Raport definiuje sprzedaż ubezpieczeń przez internet jako „Udostępnienie takich narzędzi, które umożliwiają konsumentowi uzyskanie w systemie informatycznym oferty umowy ubezpieczenia w ścisłym, cywilnoprawnym rozumieniu tego słowa łącznie z podaną wysokością składki. Przyjęto jednocześnie, że nie jest konieczne, by przyjęcie oferty i w efekcie zawarcie umowy nastąpiło drogą elektroniczną, w tym z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego (…)”. Więcej informacji można znaleźć na http://www.knuife.gov.pl/ubezpieczenia/publikacje/internet.pdf.
Mechanizm sprzedaży internetowej jest bardzo prosty. Po wypełnieniu odpowiedniego wniosku na stronie internetowej multiagencji (np. www.ubezpieczeniaonline.pl), witrynie towarzystwa ubezpieczeniowego czy odpowiedniego banku, oraz dokonaniu kalkulacji składek i opłaceniu pierwszej z nich za pomocą karty kredytowej lub w drodze przelewu z konta internetowego, klient otrzymuje polisę, którą może wydrukować ze strony lub otrzymać pocztą e-mail. Następnie wszystkie dokumenty ubezpieczenia trafiają do niego pocztą.
Sprzedaż ubezpieczeń online to nowy trend, w którym Internet przestał być jedynie źródłem informacji o ubezpieczeniach, a zaczął być skutecznym narzędziem wykorzystywanym w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych do tego stopnia, że sprzedaż internetowa stała się wręcz obowiązkowym punktem oferty towarzystw ubezpieczeniowych.
www.gu.com.pl