W ubiegłym roku towarzystwa ubezpieczeń wydały prawie 280 mln zł na reklamy polis komunikacyjnych – informuje, powołując się na dane firmy Expert Monitor, „Wall Street Journal Polska”. Kwota wydana przez ubezpieczycieli na promocję była aż o 67 proc. wyższa niż rok wcześniej. „WSJ Polska” zastrzega, że dane obejmują wydatki na reklamy w telewizji, radiu i prasie bez uwzględnienia upustów i rabatów.
Gazeta zwraca uwagę, że z deklaracji firm ubezpieczeniowych wynika, iż mówią kryzys nie spowoduje cięcia wydatków na promocję. Tomasz Molenda, dyrektor biura strategii i komunikacji marketingowej w Warcie twierdzi, że jest to z pewnością ostatni obszar, w którym będą poszukiwane oszczędności.
W opinii ekspertów towarzystwa nie mają możliwości manewru. Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group w Polsce wylicza powody takiej sytuacji: na rynku polis komunikacyjnych trwa zażarta konkurencja i to się nie zmieni, nie zmaleje także liczba samochodów w Polsce. Do tego, jak zauważa Bierzyński, firmy, które dziś sprzedają wyłącznie w sposób tradycyjny, dołożą do swojej oferty sprzedaż polis przez telefon i internet.
„WSJ Polska” pisze, że tradycją się stało, iż największe wydatki na reklamę polis komunikacyjnych notują towarzystwa sprzedające polisy przez telefon i internet, czyli firmy direct. Pierwsze miejsce po raz kolejny przypadło w udziale Axa. Jej ubiegłoroczne wydatki na reklamę osiągnęły poziom prawie 78 mln zł. Gazeta zwraca uwagę, że w pierwszej piątce firm, które poniosły największe koszty, jest tylko jeden ubezpieczyciel tradycyjny – PZU SA. Pozostałe cztery miejsca okupują ubezpieczyciele direct. Damian Ziąber, rzecznik Link4 tłumaczy, że jego towarzystwo nie ma armii agentów ani sieci oddziałów, które umożliwiają komunikację z klientami, więc musi ponieść koszty dotarcia z komunikatem za pośrednictwem mediów.
Sporo pieniędzy na reklamę swoich produktów wydały w zeszłym roku także banki. „WSJ Polska” pisze, że według danych Expert Monitor poziom wydatków na ten cel przekroczył 1 mld zł – o blisko 40 proc. więcej niż rok wcześniej (dane nie obejmują upustów i rabatów). Najczęściej oglądane i słuchane były reklamy kredytów. Wydano na nie ponad jedną trzecią wszystkich pieniędzy przeznaczonych przez banki na promocję. Pierwsze miejsce w 2008 r., jeśli chodzi o wydatki reklamowe sektora bankowego, zajął PKO BP – ponad 93 mln zł.
(źródło: „WSJ Polska” z 22.01.09, „Finansiści nie oszczędzają na reklamie”, autorzy artykułu: Halina Kochalska, Marcin Tarczyński)
www.gu.com.pl