Jak pisze „Gazeta Prawna”, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych związane jest z koniecznością wykupu polisy OC, w związku z tym wśród czytelników gazety pojawiły się wątpliwości, czy księgowi posiadający certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, którzy wykonują obowiązki na podstawie umowy o pracę, podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu.

„Gazeta Prawna” zadał pytanie w tej materii Ministerstwu Finansów. Resort odpowiedział, że zgodnie z art. 80a ust.1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej, uprawnione do świadczenia usług w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych poza siedzibą jednostki, są obowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością obejmującą swym zakresem:

• prowadzenie ksiąg rachunkowych,

• wykonywanie czynności doradztwa podatkowego, do wykonywania których są uprawnione zgodnie z odrębnymi przepisami.

„Gazeta Prawna” wskazuje, że w takiej sytuacji ubezpieczenie nie dotyczy więc księgowych zatrudnionych na etacie, z kolei np. wszystkie biura rachunkowe są zobowiązane do posiadania takiej polisy. Jeżeli przedmiotem ich działalności są usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i doradztwa podatkowego, minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC wynosi 15 tys. euro. Jeżeli prowadzą wyłącznie księgi rachunkowe – 10 tys. euro.

Gazeta zaznacza, że w praktyce występuje jednak ten pierwszy przypadek. Biura, prowadząc księgi rachunkowe, równocześnie zajmują się deklaracjami podatkowymi swoich klientów, co uznawane jest za czynności doradztwa podatkowego. Taki zakres usług zobowiązuje do wykupu polisy OC na minimalną sumę 15 tys. euro.

( za „Gazeta Prawna” z 3.03.2008 r. )

www.gu.com.pl

 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *