Jak poinformowało w poniedziałek 11.06 biuro prasowe Kancelarii Prezydenta, Lech Kaczyński podpisał nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Znowelizowane przepisy zostały przyjęte przez Sejm pod koniec maja. Wprowadzone zmiany dostosowujące polskie prawo do przepisów unijnych, zakładają m.in. podwyższenie minimalnej sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniach komunikacyjnego OC.
Nowelizacja inkorporuje do polskiego prawa rozwiązania unijne – tzw. piątą dyrektywę komunikacyjną z maja 2005 r. Po opublikowaniu jej w czerwcu 2005 r., kraje UE miały 2 lata na jej przeniesienie do prawa krajowego (do 11 czerwca 2007.).
Zgodnie z wymogami unijnymi podwyższeniu ulegną wysokości minimalnych kwot gwarancyjnych w OC (suma, poniżej której nie może zostać określona odpowiedzialność ubezpieczyciela w ubezpieczeniach majątkowych). W przypadku szkód doznanych przez osobę będzie to – docelowo – 1 mln euro na poszkodowanego lub 5 mln euro na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych. W przypadku uszkodzeń mienia będzie to 1 mln euro na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych.
Dotychczas obowiązujące w Polsce minimalne stawki gwarancyjne były ponad trzykrotnie niższe (1,5 mln euro za szkody osobowe, 300 tys. euro za szkody w mieniu). Z tego powodu Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o możliwość wprowadzenia pięcioletniego okresu przejściowego, do 2012 r. Jest to najdłuższy okres przejściowy przewidziany w prawie UE.
Do 10 grudnia 2009 r. obowiązywać będą obecne stawki, natomiast od 11 grudnia 2009 r. do 10 czerwca 2012 r. sumy gwarancyjne będą podwyższone do połowy wysokości przewidzianych dyrektywą unijną. Analogiczne rozwiązania mają obowiązywać w odniesieniu do obowiązkowych ubezpieczeń OC rolników.
Szkody wyrządzone przez pojazdy pozbawione tablic rejestracyjnych (lub wyposażone w fałszywe tablice) będą traktowane tak, jakby pojazdy te były zarejestrowane w państwie, w którym wypadek się zdarzył. Za szkody te będzie odpowiadał fundusz gwarancyjny nawet wówczas, gdy posiadacz pojazdu nie zawarł obowiązkowego ubezpieczenia OC, czyli w przypadku Polski jest to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).
Odszkodowania będą wypłacane przez UFG m.in. wówczas, gdy sprawcy wypadku nie da się ustalić. Fundusz będzie wypłacał odszkodowania za szkody na osobie, na mieniu, także w przypadku poważnych obrażeń uczestnika wypadku, jeśli będą one trwały dłużej niż 14 dni oraz w przypadku śmierci uczestnika wypadku. Nie będzie jednak wypłacał odszkodowań niższych niż 300 euro. Wprowadzono również przepisy, które pozwolą organowi nadzoru nałożyć karę finansową na ubezpieczyciela, gdy nie zaspokoi on roszczeń klienta, posiadacza polisy OC.
Nowe rozwiązania dotyczą także procedur zaspokajania przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych roszczeń posiadaczy polisy OC. Będą one analogiczne jak w przypadku zakładów ubezpieczeń i za niedopełnienie obowiązków będzie grozić kara finansowa nakładana przez ministra finansów. Ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.
( źródło: „Puls Biznesu”)